PENGUJIAN, PENGUKURAN & PENILAIAN
PENGENALAN
Dalam menempuh
kehidupan seharian, kita seringkali berhadapan dengan apa yang dikatakan
sebagai pengujian, pengukuran dan penilaian dalam semua keadaan yang memerlukan kita membuat sesuatu
pertimbangan atau keputusan. Guru perlu membuat pertimbangan atau keputusan
berhubung dengan pelajar dalam bilik darjah kendaliannya tentang pengajaran dan
pembelajaran yang berlangsung. Apakah
telah mencapai objektif yang telah ditetapkan atau memerlukan tindakan
pengulangan semula dan sebagainya.
Pengujian,
pengukuran dan penilaian adalah antara beberapa konsep penting dalam dunia
pendidikan. Sering kali istilah ini bertukar ganti digunakan. Misalnya,
sesetengah guru apabila mengedarkan
kertas ujian, mereka mungkin mengatakan
mereka mengukur prestasi pelajar
atau menilai prestasi pelajar dalam sesebuah bilik darjah tanpa mengambil hirau
maksud sebenar atau maksud khusus yang mendukung istilah berkenaan. Secara
khususnya, ketiga-tiga istilah berkenaan mempunyai makna yang lebih spesifik dan ketiga-tiganya
mempunyai perbezaan.
Dalam
dunia pendidikan, penilaian yang sistematik, dengan mengambil kira semua faktor
yang boleh mempengaruhi maklumat atau dapatan yang diperolehi akan membantu
guru dalam membuat sebarang keputusan yang tepat.
1.1
KONSEP PENGUJIAN,
PENGUKURAN DAN PENILAIAN
Sebagai
insan yang hidup di muka bumi ini, kita tidak lari dalam membuat keputusan.
Dalam membuat sebarang keputusan tersebut sama ada mudah atau sukar,
penilaian wajar dilakukan terlebih
dahulu. Dalam konteks ini penilaian yang dijalankan melibatkan penentuan
objektif, mendapat maklumat, memproses maklumat dan membuat kesimpulan serta
keputusan. Apabila proses yang dijalankan itu dijalankan secara sistematik dan saintifik, maka keputusan yang diperolehi
lebih tepat dan seterusnya tindakan yang diambil benar-benar bersesuaian.
Sebenarnya
aktiviti penilaian dalam bidang sains perlakuan, sains kemasyarakatan bermula
dengan percubaan kajian yang dijalankan oleh Galton dan Binet dengan mengukur
kebolehan individu. Bermula dengan kajian tersebut, konsep penilaian telah berkembang sehingga muncul beberapa
istilah yang berkaitan seperti
pengukuran (measurement), penilaian (evaluation) dan pentaksiran (assessment). Dalam pengukuran,
individu didedahkan kepada pemboleh ubah yang sama dalam keadaan terkawal.
Sebagai contoh pengukuran yang dijalankan bagi menguji kecerdasan kanak-kanak
melalui ujian oleh Stanford-Binet, Raven-Matrices, Weschler dan A.C.E.R.
Apabila
sesuatu penilaian ingin dijalankan, sekurang-kurangnya dua keputusan yang utama
perlu diambil. Pertama, berkaitan dengan sebab ataupun tujuan penilaian
dijalankan. Misalnya ingin taraf
bacaan murid di sekolah rendah dengan berpendapat taraf bacaan
itu sudah tidak memuaskan dan
satu tindakan yang baru perlu diambil. Kedua, berkait dengan pemilihan model,
alat-alat prosedur menjalankan dan cara penganalisisan. Seseorang penilai akan
memilih model yang dirasai dapat memberikan
maklumat yang lengkap kepadanya.
Penilaian
adalah konsep yang telah digunakan dalam pelbagai bidang. Penilaian dilakukan
kerana mempunyai matlamat tersendiri. Dengan mengadakan penilaian akan
membolehkan anggaran dapat dibuat sama ada matlamat yang telah ditetapkan itu
tercapai atau sebaliknya. Penilaian juga dapat dianggap sebagai satu cara
mendapatkan bukti yang tepat tentang
sesuatu. Maklumat dan bukti ini amat penting dalam menyelesaikan sebarang
masalah yang timbul. Misalnya dalam
pendidikan, masalah yang dapat
diselesaikan ialah pencapaian sesuatu matlamat yang ditetapkan seperti menguasai kemahiran membaca, menulis dan
mengira (3M) kepada murid sekolah rendah.
Dalam
membuat penilaian anda mungkin sering kali berhadapan dengan pelbagai
masalah. Misalnya tentang persoalan yang ingin diselesaikan, apakah bukti yang
mencukupi atau bagaimana cara mendapatkan maklumat, siapa yang perlu
mendapatkan maklumat dan sebagainya. Dengan memahami konsep pengujian, pengukuran
dan penilaian anda akan dapat
merancang langkah-langkah dengan lebih
teratur dan sistematik bagi mendapatkan maklumat yang tepat.
Apakah
maksud pengujian?
Antara
ketiga-tiga istilah berkenaan, pengujian
selalunya dianggap mendukung maksud yang lebih sempit atau khusus. Pengujian dapat dianggar sebagai proses penyerahan set soalan yang
standard yang perlu dijawab, atau satu set instrumen atau satu prosedur yang sistematik bagi mengukur sampel tingkah laku
atau perubahan seseorang individu atau pelajar.
Menurut
Cronbach (1970), ujian ialah satu
prosedur yang sistematik untuk
memerhati perlakuan atau tingkah laku
seseorang individu dan menghuraikan dengan bantuan skala bernombor, atau satu
sistem yang berkategori. Misalnya, skala bernombor seperti angka 30/100
untuk ujian penglihatan, 100 untuk ujian
darjah kecerdasan (IQ Test) dan
80/100 bagi ujian pencapaian bagi sesuatu mata pelajaran seperti Sains.
Manakala contoh sistem berkategori pula seperti ¡®ekstrovert¡¯ atau ¡®introvert¡¯
bagi ujian personaliti, atau rabun warna bagi ujian penglihatan.
Kepentingan pengujian
bagi mengukur perubahan tingkah laku
pelajar seperti yang dinyatakan di atas, dikukuhkan oleh Milagros (1981)
seperti yang dipetik dalam Raminah Haji Sabran (1991) yang menegaskan bahawa:
Ujian adalah suatu cara untuk
mendapatkan contohan perlakuan yang
diperlihatkan oleh murid di dalam
keadaan yang dikawal atau ditentukan. Maklumat yang diperolehi daripadanya akan dijadikan dasar untuk membuat penilaian
atau pengadilan. (Raminah 1991:2)
Hasil
daripada jawapan yang diberikan yang
diberikan oleh pelajar, satu ukuran yang
disebut sebagai markat akan diberikan
kepada individu berkenaan. Pengujian menjelaskan keadaan berapa baguskah
prestasi murid yang diuji.
Proses pengujian lazimnya bermula dengan peringkat
persediaan, diikuti pelaksanaan (pentadbiran ujian) dan berakhir dengan pemeriksaan skrip jawapan. Melalui proses
pengujian inilah seseorang guru dapat
mengetahui sama ada pelajar-pelajarnya telah menguasai sebanyak mana kemahiran yang
telah dipelajari.
Apakah
yang dimaksudkan pengukuran?
Pengukuran
membawa maksud yang lebih luas berbanding dengan pengujian. Pengukuran
membawa definisi sebagai suatu proses mendapatkan penjelasan secara numerik atau melalui angka
tentang sebanyak mana individu atau murid mempunyai sesuatu ciri yang diukur
dengan menggunakan instrumen. Atau dalam erti kata lain langkah menentukan tahap sejauh mana seseorang individu memiliki sifat-sifat tertentu.
Biasanya
kita mewakilkan sesuatu indeks berbentuk angka kepada prestasi seseorang individu supaya
status individu berkenaan lebih tepat dan dapat mewakili sifat tertentu. Misalnya, Ramli mendapat
markah 60 peratus dalam ujian Matematik.
Kita tidak menyatakan prestasi Ramli berkenaan sama ada baik atau sebaliknya.
Dalam hal ini, kita hanya mengukur tanpa menentukan nilai. Justeru, pengukuran
adalah hanya penentuan status atau tahap.
Pengukuran
boleh dilaksanakan tanpa pengujian. Sebagai contoh, proses mendapatkan maklumat
berbentuk kuantitatif menggunakan proses
pencerapan atau penggunaan skala pemeringkatan. Berbeza dengan pengujian yang
ingin mendapatkan maklumat sebanyak mana prestasi yang diperolehi,
pengukuran pula menjurus kepada banyak mana skor atau markat yang diperolehi dengan menggunakan proses tertentu.
Seperti
pengujian, pengukuran juga tidak bersifat mutlak. Pengukuran ketinggian mental
seseorang individu sudah tentu lebih sukar dan tidak dapat dilakukan dengan
tepat berbanding pengukuran ketinggian fizikal seseorang individu menggunakan alat ukur yang tepat seperti penggunaan pembaris. Misalnya,
seseorang murid yang mendapat skor 90
tidak boleh dianggap mengetahui dua kali
ganda murid yang mendapat skor 45 walaupun skor 90 itu dua kali angka 45. Manakala seseorang yang mendapat skor sifar pula tidak
juga boleh dianggap sebagai tidak
mempelajari sebarang perkara atau tidak
memahami sebarang perkara tentang sesuatu pelajaran yang dilalui. Ini jelas
menunjukkan pengukuran aspek berkenaan bukanlah petunjuk yang tepat sebagaimana
mengukur ketinggian murid menggunakan
kayu ukur atau pembaris.
Dengan
itu, seseorang guru harus menggunakan instrumen yang tepat bagi menghasilkan
keputusan yang tepat. Jika instrumen yang digunakan mempunyai kecacatan, maka
sudah pastilah hasil yang diperolehi daripada ukuran yang dijalankan itu juga
tidak tepat.
Apakah
yang dimaksudkan penilaian?
Penilaian ada suatu istilah yang boleh
didefinisikan dengan banyak cara.
Menilai boleh dianggap sebagai proses membuat pertimbangan atau membuat
keputusan dalam memberikan nilai mutu, kualiti, harga bagi sesuatu benda atau
perkara. Stufflebeam et al. (1971:xxv)
menyatakan penilaian sebagai ¡°the
process of delineating, obtaining, and providing useful information for judging
decision alternatives¡±. Definisi ini
menjangkau melepasi daripada maksud pengujian dan pengukuran.
Gay
(1985) berpendapat bahawa penilaian ialah satu proses yang dianggap sistematik
semasa mengumpul dan menganalisis data
bagi menentukan sama ada sesuatu objektif yang telah ditetapkan itu telah tercapai. Hal
ini seterusnya bagi membolehkan guru dapat membuat pertimbangan atau keputusan
yang tepat berhubung pengajaran dan pembelajaran. Ini berbeza dengan pengukuran
yang melibatkan pemberian nombor-nombor (numeric) tertentu yang lebih bersifat
kuantitatif.
Terdahulu
daripada itu, Popham (1975) menafsirkan penilaian yang sistematik mestilah mengandungi satu tafsiran yang
formal tentang nilai fenomena
pendidikan. Secara menyeluruh, penilaian pendidikan mencakupi aspek-aspek
seperti hasil pengajaran, program pengajaran dan matlamat ke arah usaha pengajaran itu ditentukan. Dalam
sesuatu bilik darjah, apabila guru memberikan ujian, adakah guru berkenaan mengukur
pencapaian pelajar atau guru menilai
pencapaian pelajar. Dalam keadaan ini kita boleh mengatakan bahawa guru sebenarnya mengukur pencapaian pelajar
melalui ujian yang dijalankan. Tindakan
susulan yang dilakukan guru dengan menggunakan keputusan ujian itu berserta
maklumat lain yang berkaitan untuk menilai
prestasi murid berkenaan. Dalam sesetengah keadaan penilaian dibuat
tanpa sebarang pengukuran yang melibatkan ujian terlebih dahulu; tetapi hanya
melibatkan pertimbangan nilai semata-mata.
Dengan
itu menunjukkan bahawa penilaian boleh dijalankan dengan menggunakan maklumat atau data yang
berbentuk kuantitatif atau data berbentuk kualitatif atau melibatkan
kedua-duanya sekali. Secara kuantitatif, maklumat yang diperolehi melalui
penilaian dinyatakan dalam bentuk angka
dan maklumat ini boleh disusun, dikemaskinikan serta diringkaskan dalam kaedah
yang lebih mudah difahami. Manakala secara kualitatif pula, maklumat
yang dapat dinyatakan atau dihuraikan tanpa menggunakan nombor-nombor. Misalnya
Ali menyelesaikan tugas yang diberikan oleh guru dengan bersih.
Secara
ringkasnya, prosedur penilaian penilaian mengandungi aspek pengujian,
pengukuran, penganalisisan serta merumuskan data yang diperolehi. Prosedur
penilaian boleh dilaksanakan dalam lima peringkat seperti dalam rajah di bawah:
Dalam
konteks sekarang istilah pentaksiran mula digunakan dalam membuat penilaian.
Popham (2000) berpendapat istilah pengukuran, pengujian dan penaksiran
digunakan silih berganti dan dianggap sebagai sinonim. Pentaksiran melibatkan proses membuat
keputusan berdasarkan kepada suatu peraturan atau piawaian. Pentaksiran
merupakan sebahagian daripada proses pembelajaran. Dalam konteks pendidikan
juga pentaksiran dianggap sebagai suatu proses pembelajaran yang merangkumi
aktiviti menghurai, mengumpul, merekod, memberi skor dan menterjemahkan maklumat tentang pembelajaran seseorang murid
bagi sesuatu tujuan tertentu (Lembaga Peperiksaan Malaysia, 2000). Hasil
pentaksiran dinyatakan dalam bentuk skor. Skor mestilah sah dan boleh
dipercayai untuk memastikan keadilan kepada murid serta mengekalkan kewibawaan
institusi pentaksiran.
Kesimpulannya,
dasar penting bagi pencapaian pengajaran dan pembelajaran yang berkesan adalah
melalui langkah-langkah pengujian, pengukuran dan penilaian yang tepat dan
berkesan dijalankan oleh guru di bilik darjah. Justeru, kecekapan guru dalam
membangunkan instrumen pengujian dan
penilaian amat penting malah sama
pentingnya dengan penguasaan guru
terhadap kurikulum yang diajar bagi menjamin keberkesanan pengajaran dan
pembelajaran.
1.2 ARAS UKURAN
Secara umumnya,
terdapat pelbagai bentuk system pengukuran yang berbeza. Misalnya,
pengukuran yang digunakan untuk mengukur pencapaian akademik pelajar adalah
berbeza dengan pengukuran yang digunakan untuk mengetahui tahap apresiasi agama
pelajar. Begitu juga membuat pengelasan
darjah motivasi sebagai bermotivasi
tinggi, sederhana atau rendah tidaklah setepat
dengan pengukuran yang menggunakan skor
sebenar motivasi pelajar. Penyataan dan pengkelasan kuantitatif
pemboleh ubah ini melibatkan
system dan proses pengukuran yang menggunakan skala tertentu. Pada umumnya terdapat dua jenis pemboleh ubah
asas dalam pengukuran iaitu: (i) Jenis kuantitatif dan (ii) Jenis kategori.
Kedua-dua jenis tersebut boleh diukur dengan menggunakan empat jenis skala yang biasa digunakan, iaitu skala nominal,
ordinal, sela dan nisbah.
1.2.1
Skala Nominal
Skala
nominal ialah skala yang dianggap paling
mudah dan mempunyai ketepatan yang
paling rendah sebagai bentuk pengukuran.
Skala ini mengkategorikan pemboleh ubah
berdasarkan persamaan dan seterusnya memberikan nama kepada
pemboleh ubah berkenaan. Misalnya, guru ingin mengelaskan kategori
murid-murid mengikut kumpulan etnik atau mengelompokkan murid mengikut kumpulan
jantina. Guru berkenaan perlu meletakkan
nilai tertentu kepada setiap pemboleh ubah tersebut sebagai mewakili kumpulan berkenaan. Misalnya, etnik Melayu
diwakili nombor 1, Cina diwakili nombor 2, India nombor 3 dan nombor 4 bagi etnik yang lain. Nombor I dalam sistem ini tidaklah menunjukkan
bilangan yang kecil jika dibandingkan dengan nombor 2,3 dan 4. kita boleh
menukargantikan nombor berkenaan kepada kategori yang lain. Misalnya, 4 untuk
Melayu, 3 untuk Cina, 2 untuk India dan 1 untuk lain-lain etnik.
Nombor
yang diberikan itu hanyalah mewakili atau melambangkan sesuatu pemboleh ubah yang dinyatakan.
Apabila nombor yang digunakan untuk melambangkan orang atau objek dan nombor
ini sebenarnya tidak mempunyai sebarang hubungan dalaman antara satu sama
lain dari segi nilai. Ini disebut sebagai skala nominal.
Tiga
ciri utama skala nominal, iaitu:
i.
Setiap
data hanya dimiliki oleh satu kategori sahaja. Individu yang berada dalam
kelompok Melayu tidak boleh menjadi individu dalam kelompok betnik yang lain.
ii. Kategori atau
nombor yang mewakili setiap data tidak mempunyai susunan pemeringkatan data
tetapi dianggap sebagai setara.
iii. Perubahan data
asal kepada data nominal atau kategori bersifat satu sama satu.
1.2.2
Skala Ordinal
Pengukuran
bersifat ordinal pula ialah data yang menunjukkan urutan atau pangkat. Data
disusun sama ada daripada yang rendah
kepada yang tinggi atau daripada yang lemah kepada yang cemerlang. Nombor atau kategori yang
digunakan menggambarkan maklumat asal pemboleh ubah yang menunjukkan susunan
daripada kecil kepada yang besar atau daripada kategori yang baik kepada kategori yang lebih baik. Misalnya, nombor 1,
2, 3, 4 yang menunjukkan pangkatan atau kedudukan pelajar dalam bilik darjah
adalah contoh skala ordinal. Pelajar yang mendapat markat keseluruhan yang
tinggi diberikan nombor 1, diikuti
norbor 2, 3, 4 dan seterusnya. Ini menunjukkan nombor 1 adalah lebih baik
daripada nombor 2, 3 4 dan berikutnya. Pada umumnya skala ordinal hanya mampu
membezakan kategori dan nilai susunan secara pemeringkatan. Contoh lain
skala ordinal seperti skala Likert.
Ciri-ciri
utama skala ordinal seperti berikut:
i. kategori yang
digunakan bagi mengelaskan data bersifat saling eksklusif.
ii. Data yang
digunakan menunjukkan pemeringkatan secara logik.
iii. Data mempunyai
pemberat. Setiap kategori mempunyai
pemberatan yang lebih berbanding kategori yang lain.
1.2.3
Skala Sela
skala ketiga
ialah skala jenis sela. Data jenis ini mempunyai urutan atau pangkat serta anggapan
bahawa perbezaan antara sela wujud. Setiap skala berkenaan mempunyai jarak yang
sama. Skala ini berupaya menunjukkan
perbezaan antara beberapa kategori dan
ia boleh menunjukkan kesamaan dalam unit
pengukuran yang digunakan. Contoh
pengukuran skala sela ialah pengukuran suhu. Misalnya perbezaan darjah suhu
antara 25¢ªC dengan 35¢ªC adalah sama dengan perbezaan darjah suhu
antara 15¢ªC hingga 25¢ªC. Kedua-dua
perbezaan berkenaan menunjukkan
perbezaan 10¢ª.
Skala
sela memberikan sela yang sama daripada titik origin yang
sewenang-wenangnya. Ini bermaksud skala
sela mempunyai ciri-ciri nominal dan ordinal, terutamanya ciri-ciri aspek
pangkatan. Jarak numerik yang sama di atas skala sela menggambarkan jarak yang
sama pada ciri-ciri yang diukur.
Contoh
lain, andai kata terdapat enam orang
pelajar yang diukur pencapaiannya pada skala sela, maka perbezaan pencapaian
antara pelajar A dengan C adalah sama
dengan F dan D. walau bagaimanapun kita tidak boleh
menyatakan pencapaian F dua kali lebih baik daripada D. hal ini disebabkan
bukan kuantiti yang ditambah atau ditolak, tetapi perkiraan adalah berdasarkan selak atau jarak
tersebut.
Dalam
skala sela, nilai kosong (O) atau sifar adalah merupakan suatu nilai. Nilai O
adalah suatu yang arbitrari dan tidak
menggambarkan bahawa ciri kuantiti
sebagai kosong atau tidak ada
nilai secara mutlak. Misalnya, suhu O¢ªC mempunyai nilai permulaan sistem
pengukuran suhu. Suhu O¢ª C di sini
masih membawa makna suhu masih boleh turun di bawah takat tersebut dan
bukan bermakna tidak ada darjah
kepanasan.
Ciri-ciri
skala sela adalah seperti berikut:
i. kategori yang
digunakan bagi mengelaskan data sela bersifat
saling eksklusif.
ii. Data yang
digunakan menggambarkan susunan pemeringkatan secara logik.
iii. Nilai atau skor
yang digunakan mempunyai pemberat. Satu nilai dikatakan lebih besar atau lebih
kecil daripada lainnya.
iv. Nilai dalam skala
sela adalah arbitrari. Nilai O adalah satu bentuk nilai dalam skala jenis ini.
v. Persamaan
perbezaan digambarkan dalam nilai nombor yang digunakan bagi menggambarkan
perbezaan.
1.2.4
Skala Nisbah
Skala keempat ialah skala nisbah. Skala ini
mempunyai semua sifat jenis sela dan mempunyai mutlak nilai kosong. Dalam skala
nisbah nilai kosong tidak bersifat
arbitrari. Misalnya perbezaan antara 30
hingga 60 adalah sama dengan perbezaan 60 hingga 90. malah kita boleh
mengatakan 90 adalah dua kali ganda 45 (2 X 45 = 90). Nombor dalam skala nisbah
ini menunjukkan jumlah atau ciri sebenar yang diukur. Contoh skala nisbah
seperti umur, ketinggian dan jarak.
Pengukuran
tingkah laku dalam bidang psikologi kadang kala agak sukar dibuat garisan antara data jenis
ordinal dan sela. Misalnya dalam ukuran data yang menggunakan skala
Likert, anggapan yang keterlaluan ialah data ini tergolong dalam data jenis
ordinal. Apabila hanya menganggap skala ini terhad kepada berbentuk ordinal akan menyebabkan pengehadan
kepada analisis data yang dapat dibuat. Analisis data begini tidak dapat
menggunakan analisis varians bagi membandingkan nilai min kumpulan.
Kesimpulannya,
setiap jenis skala mempunyai maklumat yang berbeza. Skala nisbah
memberikan sejumlah maklumat yang lebih
banyak daripada skala sela. Skala sela pula dapat memberikan maklumat yang
lebih daripada skala ordinal. Begitu juga dengan skala ordinal lebih memberikan
maklumat daripada skala nominal. Penyusunan data akan mempengaruhi jenis analisis statistik yang bakal
dijalankan. Perhubungan atau hierarki keempat-empat skala ukuran dapat ditunjukkan dalam rajah di bawah.
TUJUAN PENILAIAN
DI BILIK DARJAH
Penilaian dan
pengujian dalam sesi pengajaran dan pembelajaran adalah sama pentingnya dengan proses pengajaran. Matlamat utama
penilaian dijalankan ialah untuk meningkatkan atau memperbaiki pembelajaran. Sekiranya ditinjau dari aspek
yang lebih luas, penilaian yang dijalankan memberi manfaat besar kepada guru pelajar serta ibu bapa malah
kepada pihak sekolah serta kementerian sendiri apabila memberikan maklumat
yang tepat dan berkesan.
Seperti
yang dinyatakan sebelum ini, hasil penilaian dan pengujian yang dijalankan
dapat dijadikan asa kepada guru untuk membuat keputusan berhubung dengan
aktiviti pengajaran dan pembelajaran
dalam bilik darjah. Sepanjang guru mengajar, beliau akan menggunakan maklumat
yang diperolehi bagi membuat keputusan yang perlu bagi meningkatkan
keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.
Bagi
memudahkan pemahaman anda, tujuan atau kepentingan penilaian dalam pendidikan
khususnya dalam bilik darjah ini dijelaskan kepada beberapa tujuan seperti
untuk tujuan diagnosis, melihat pencapaian, membuat pemilihan, menempatkan
serta memberikan bimbingan kaunseling kepada pelajar.
PENTAKSIRAN, PENGUKURAN, PENILAIAN
& PEPERIKSAAN
PENTAKSIRAN
Pentaksiran
ialah integrasi proses mengumpul maklumat, menginterpretasi maklumat atau
memberi nilai kepada maklumat itu dan membuat keputusan berdasarkan
interpretasi yang dibuat ke atas maklumat. Apabila keputusan dibuat
berdasarkan nilai atau interpretasi maklumat, proses yang berlaku daripada
mengumpul maklumat sehingga membuat keputusan dipanggil pentaksiran.
PENGUKURAN
Pengukuran
ialah proses mendapatkan maklumat dengan cara mengukur menggunakan instrumen
sebelum ukuran itu dapat dinilai atau diinterpretasikan. Proses pengukuran
berakhir dengan maklumat berbentuk kuantitatif seperti markah mentah, peratus
markah mentah, peratusan kedudukan seseorang berbanding kedudukan orang
lain, agregat dan pangkat atau band.
Ukuran
boleh didapati sama ada dengan menggunakan instrumen atau pun tidak. Instrumen
atau alat pengukuran pendidikan yang biasa digunakan ialah ujian, soal selidik,
kuiz dan senarai semak. Ukuran yang diperoleh tanpa penggunaan instrumen
tentunya kurang tepat dan kurang boleh dipercayai kerana seringkali
berubah-ubah mengikut masa, mengikut orang yang mentaksir dan mengikut keadaan.
PENILAIAN
Penilaian
ialah proses mendapatkan maklumat tentang sesuatu diikuti dengan proses memberi
nilai atau interpretasi kepada maklumat tersebut. Berbeza dengan
pengukuran, maklumat yang diperoleh daripada penilaian boleh jadi
berbentuk kuantitatif atau kualitatif.
Maklumat
kualitatif dalam penilaian adalah seperti ”Baik”, ”Cemerlang”, ”Menguasai tahap
pencapaian minimum” dan ”Boleh membaca dengan kefahaman yang tinggi”. Maklumat
kualitatif dalam penilaian boleh jadi nilaian atau interpretasi kepada
maklumat kuantitatif.
Proses penilaian terhad setakat memberi nilai atau interpretasi tanpa membuat keputusan seperti ”layak memasuki aliran Sains”.
Apabila
keputusan dibuat berdasarkan nilai atau interpretasi maklumat, proses yang
berlaku daripada mengumpul maklumat sehingga membuat keputusan dipanggil
pentaksiran.
Dalam
pendidikan, proses mengumpul maklumat, memberi nilai atau interpretasi kepada
maklumat dan membuat keputusan boleh berlaku secara formal atau tidak formal.
Proses
pentaksiran, pengukuran dan penilaian boleh berlaku secara timbal balik
dan sepadu antara satu sama lain dan sepadu dengan proses
pengajaran-pembelajaran.
PEPERIKSAAN
Peperiksaan
merupakan salah satu kaedah, sistem atau mekanisma yang digunakan dalam
proses pentaksiran. Sesuatu peperiksaan selalunya mengandungi beberapa siri
ujian yang terancang untuk mendapatkan ukuran tentang sejauh mana berkesannya
proses pengajaran-pembelajaran.
Ujian-ujian
yang terdapat dalam sesuatu sistem peperiksaan boleh jadi ujian bertulis, ujian
amali, ujian lisan, ujian pendengaran dan ujian berkomputer. Dengan ciri yang
sedemikian, peperiksaan selalunya hanya sesuai diguna untuk mentaksir domain
kognitif atau kebolehan mental seseorang.
Domain
yang lain iaitu afektif dan psikomotor kurang sesuai ditaksir menggunakan
kaedah peperiksaan.
Dengan demikian,, peperiksaan selalu dikatakan tidak lengkap kerana tidak memberi maklumat yang lebih holistik berkaitan dengan perkembangan dan peningkatan potensi individu seorang insan.
Hal-hal
seperti sahsiah, akhlak, nilai murni, budi pekerti, penampilan diri, kekuatan
jasmani, rohani, emosi dan sosial sukar atau tidak mungkin dapat ditaksir
sepenuhnya menggunakan peperiksaan.
Peperiksaan juga seringkali dikaitkan dengan pentaksiran standard, berpusat, luaran, sumatif dan dikendalikan oleh badan peperiksaan. Kekangan ini menyebabkan hal-hal yang berkaitan sahsiah, akhlak, nilai, rohani jasmani dan social sukar atau tidak dapat dilakukan dengan kaedah peperiksaan.
Hal-hal
tersebut lebih sesuai dilakukan melalui pentaksiran berasaskan sekolah,
pentaksiran dalaman, pentaksiran formatif, pentaksiran alternatif, pentaksiran
prestasi dan pentaksiran autentik.
Peperiksaan dikatakan menyebabkan anak-anak belajar dan guru-guru mengajar tidak seperti sepatutnya iaitu berdasarkan kurikulum dan sukatan pelajaran yang dibekalkan oleh Pusat Perkembangan Kurikulum tetapi mengikut peperiksaan.
No comments:
Post a Comment